Ile czasu trzeba czekać na wyniki pozycjonowania
Pytanie o czas, jest jednym z podstawowych pytań nasuwających się przy zakupie usługi pozycjonowania. Odpowiedź na nie, wcale nie jest taka prosta, jako że czas zależny jest od wielu czynników, a nie na wszystkie mamy wpływ. Do czynników które bezpośrednio wpływają na wyniki pozycjonowania witryny zaliczyć możemy:
- obecna pozycja witryny
- budowę naszej strony (statyczna HTML, dynamiczna PHP, CMSy różnego rodzaju)
- ilość, i rodzaj treści którą strona zawiera (teksty, zdjęcia, filmy)
- czy strona jest responsywna czy nie (czy dostosowuje się do urządzeń mobilnych)
- jaki jest czas ładowania się strony (czy obrazki/zdjęcia są odpowiednio zoptymalizowane pod względem rozmiarów?)
- ilość konkurencji i występowania fraz kluczowych dla naszej strony w internecie
- ilość i jakość linków prowadzących do naszej strony z innych stron
- częstotliwość aktualizacji treści na naszej stronie.
W teorii specjalista SEO jest w przybliżeniu podać czas w jakim można spodziewać się zadowalających efektów. Praktycznie jednak algorytm Google potrafi być nieprzewidywalny, a reakcja konkurencji na nasze działania też może mieć wpływ na nasze wyniki.
Często kluczowe jest zrozumienie przez klienta, że konieczne są zmiany w konstrukcji, a czasem budowa zupełnie nowej witryny, zoptymalizowanej w każdym fragmencie pod pozycjonowanie – i często wyjdzie to taniej niż próba wypozycjonowania źle skonstruowanej/przestarzałej witryny. Od zrozumienia tej kluczowej kwestii i skłonności klienta do początkowo większej inwestycji w przygotowanie lub odpowiednie stworzenie strony, zależy również szybkość uzyskiwania wyników, których sam klient oczekuje. Z punktu widzenia Agencji pozycjonującej, jeżeli klient nie chce poczynić żadnych dodatkowych inwestycji cała umowa o pozycjonowanie może okazać się nieopłacalna ze względu na nakład pracy potrzebny do osiągnięcia założonych wyników.
Firmy lokalne, często małe i średnie przedsiębiorstwa, inwestujące w „pakiet” obejmujący stworzenie lub przebudowę istniejącej witryny dobrze wychodzą na promocji lokalnej, w danym mieście czy województwie. Duża konkurencja, dotycząca fraz bardzo ogólnych i popularnych sprawia, że budżet staje się czynnikiem decydującym o tym, czy uda się osiągnąć założony wynik. Z tego też powodu stawki za frazy ogólne są z reguły wyższe.
Czas pozycjonowania, zależny od tak wielu czynników, może wahać się od miesiąca (jeżeli pozycjonujemy frazy dotyczące niszowych usług czy produktów), do nawet roku przy dużej konkurencji ale niskim budżecie.